Hvordan foregår undervisningen?
Det kræver fuld gennemførelse af grundkursus at udføre GT på andre som guide, hvad enten dette foregår som udveksling mellem GT'ere eller som hjælp til venner og familie, der ønsker personlig og spirituel udvikling.
At være guide kræver, at man er fortrolig med den grundlæggende "pakke" af færdigheder, så man ved, hvilken metode, man anvender i konkrete situationer, at man kan instruktionerne flydende, og at man har lært at overholde grundreglerne for GT til punkt og prikke. Og det kræver som minimum et stærkt koncentreret grundkursus på f.eks.12 søndage.
En hel del deltagere har gennem årene taget grundkursus to gange med mellemrum og har bekræftet, at kurset er så koncentreret, at de fik et stort udbytte af at få prøvet det hele igennem én gang til! (Hvis man har tidligere har taget grundkursus og føler behov for at få opfrisket det hele, tilbydes grundkurset til
halv pris.)
Undervisningen på i GT er meget struktureret. Den følger meget af tiden et bestemt mønster:
Teater-demonstrationer
Først gennemgår læreren den pågældende færdighed. Dette gøres til dels gennem korte teoretiske forklaringer (som de f.eks. findes i denne bog), men den vigtigste undervisningsmetode er helt sikkert demonstrationer af teknikkerne i teaterform.
Sådanne demonstrationer udføres af læreren og en
assistent, som er en erfaren GT'er. Læreren har
næsten altid en assistent med på kurserne. Assistenten er næsten uundværlig. Både demonstrationer af færdighederne og mange andre kursusaktiviteter kræver reelt to personer som
ledere.
Læreren og assistenten rollespiller forvandler og guide i små korte
og præcise teater-demonstrationer af guide-indgreb og forvandlerreaktioner på indgrebene. Sådanne demonstrationer giver altid en meget mere levende forestilling om brugen af en metode end en rent teoretisk forklaring. Sommetider medvirker deltagere, der melder sig frivilligt, i demonstrationerne, både som "forvandlere" og som "guider".
I øvrigt kan sådanne demonstrationer også ses på
"Introduktion til grundkursus i GT" (En tretimers orienteringsaften, der arrangeres efter behov på relevante tidspunkter).
Afprøvning af teknikken i topersoners-grupper
Efter eventuelle tvivlsspørgsmål om en bestemt færdighed er afklaret, deler kursusholdet sig op i topersoners-grupper. I disse grupper
afprøver deltagerne nu den pågældende GT-færdighed, så de både prøver guiderollen og forvandlerrollen i forbindelse med fremgangsmåden.
Opsamling af erfaringer
Opsamlingen af erfaringerne, både som forvandler og guide, sker
derefter enten i mindre grupper, f.eks. i firepersonersgrupper, således
at to hold gensidigt udveksler erfaringer.
Til sidst trækkes de generelle erfaringer frem på hele holdet.
Det, forvandlerne har arbejdet med i den trygge topersonersgruppe, anses
for at være fortroligt mellem den pågældende forvandler og hans eller hendes guide. Det fremlægges derfor kun til diskussion
på hele holdet, såfremt forvandleren selv tager initiativ til det.
Det er fuldt ud muligt at drøfte de generelle spørgsmål
og problematikker i forbindelse med brugen af færdighederne på hele holdet uden
at trække de enkelte forvandleres private problemer frem. Vi praktiserer
således ikke gruppeterapi på kurserne.
Selvom nogle af kursusdeltagerne kan høre, hvad der sker på andre
topersoners-hold, er der selvfølgelig også tavshedspligt med
hensyn til, hvad man ser og hører om de andre.
Ved siden af den strukturerede undervisning i de enkelte metoder er der
på kurserne ofte mere legende indslag, hvor hele holdet er fælles om en aktivitet. Det kan f.eks. være et par dansenumre, en guidet meditation eller kommunikationsøvelser.
Erfaringer fra andre udviklingsmetoder
Det kan være en god baggrund for GT at have erfaringer
fra andre metoder til personlig og spirituel udvikling. Det er klart, at
de områder, der overlapper med det, kursusdeltagerne har lært andre steder,
hurtigere vil blive forstået og lært.
Men det er også min utvetydige erfaring, at disse andre færdigheder ikke
kan erstatte den kombination af præcis indlæring af en elementær
samling GT-metoder og de basale "færdselsregler" - grundreglerne for forvandler og guide.
I de næste kapitler vil jeg beskrive grundkursus-teknikkerne.
Derefter vil jeg beskrive årsagerne til, at det er så vigtigt,
at GT'ere overholder grundreglerne, ved at gennemgå
nogle af dem og ved at beskrive konsekvenserne af at overtræde dem.
De videregående GT-metoder er beskrevet senere i bogen.
Tilbage til menu |