Hvad er Gensidig Terapi ? | Læs bogen Gensidig Terapi | Kontakt | Forside | Læs bogen Ekstasens nødvendighed |
Grundideerne bag GTGT's profiler - hvad er specielt for GT? Hvordan foregår undervisningen? Forvandling gennem fuld accept: Aktiv lytning Forvandling via intens kropsopmærksomhed Forvandling gennem identitetsskift Forvandling gennem følelsesforløsning: Udtryk af kropsimpulser Forvandling af forhold til andre: Forvandling af negative overbevisninger Forvandling gennem værdsættelser, positive erindringer og positive fantasier Forvandling gennem intens opmærksomhed på den ydre verden Grundregler for Guiden og forvandleren i GT Hvordan bliver man dygtig til GT? Grundprincipper for GT-forvandling Kropstilstand, kosttilskud og GT Selvforvandling i GT
Videregående
|
Forvandling gennem integration af drømme
I GT arbejder vi ikke med en speciel "drømmeteknik", der adskiller sig fra de færdigheder, vi bruger til at afdække de budskaber og skjulte følelser, som vågenlivets oplevelsesstrøm indeholder. Drømme som forvandling og drømme som skjulte budskaberSindet er efter min opfattelse ikke indrettet således, at enhver drøm skal fortolkes og bearbejdes i vågen tilstand. For de mennesker, der husker mange drømme, levende og detaljeret, ville dette også betyde, at de kunne bruge det meste af deres vågne liv til at bearbejde deres drømmeliv! (Jo mere man beskæftiger sig med drømme, des flere husker man!) Det forholder sig tværtimod sådan, at drømmen ofte er selve forvandlingen, fordi de undertrykte ønsker, energier, følelser og uafsluttede situationer færdig-forvandles i drømmen. Det giver sig udtryk i, at den drømmende vågner op i en positiv tilstand, fri for de uforløste energier, der var i krop og sind før drømmen. Sindets automatiske selvhelbredende funktion gennem drømme står i gensidig vekselvirkning med det bevidste drømmearbejde: For det første kan drømme ofte afslutte og færdigbearbejde følelser og problemer, der har været aktiveret i forbindelse med GT-forløb (eller al anden selvudvikling.). Og for det andet kan nogle drømme netop pege på, hvad næste trin i forvandlerens personlige udvikling er. Drømme-forvandling i GT drejer sig derfor kun om enkelte udvalgte drømme, der forekommer drømmeren at være særligt følelsesladede eller meningsfulde. Ingen fortolkningerDrømme-forvandlingen i GT adskiller sig fra de fleste andre måder at håndtere drømme på ved, at vi konsekvent undgår fortolkninger. Et drømmesymbol betyder ikke noget bestemt! Og det er slet ikke guidens opgave at fortolke drømmen for forvandleren. Hvis guiden tolker drømmen, vil tolkningen (ligesom ved tolkning af alle mulige andre oplevelser) afhænge af guidens egen teoretiske ramme og egne projektioner. I GT fortæller forvandleren derimod sin drøm, og grundholdningen hos guiden er: "Hvad tror du selv din drøm betyder?". Drømmens betydning kan, som et århundredes drømmeforskning klart har vist, være temmelig "ulden", svær at få fat på og skjult for den, der har haft drømmen. Derfor bruger guiden alle de i bogen beskrevne færdigheder fra GT til at bringe drømmeren i dybere kontakt med de følelser, uafsluttede situationer og budskaber fra den indre stemme, der skjuler sig under drømmens overflade.Drømmeelementer som projektionerDen vigtigste nøgle til integration og forståelse af drømme er metoden at tage projektioner tilbage De fleste drømme kan bearbejdes ved at betragte alle dele af drømmen som symboler for ikke-integrerede "dele" af forvandleren: Følelser (både positive og negative), som forvandleren ikke vil vedkende sig. Handlemuligheder, som forvandleren ikke har udviklet. Personlighedsegenskaber, som forvandleren enten har, men ikke vil vedkende sig, eller som forvandleren ikke har, men ønsker at udvikle. Integrationen af disse drømmelementer bliver ufuldstændig eller fortrinsvis intellektuel, så længe drømmearbejdet kun sker ved, at forvandleren ud fra sin sædvanlige identitet prøver på at finde ud af, hvad det pågældende drømme-element står for. F.eks.: "Jeg kan godt se, at den brølende løve står for mine egne uudtrykte aggressioner" eller: "Den vise gamle kvinde i drømmen prøver nok at fortælle mig, at jeg ikke bruger mine egne intuitive evner". Værre end denne rent intellektuelle "selvtolkning"er det, hvis forståelsen af drømmeelementet bygger på guidens fortolkning af symbolet, som det oftest er tilfældet i beskrivelserne af drømmeanalyser både inden for den klassiske psykoanalyse og i nyere alternative bøger om drømmes betydning. Det afgørende spring fremad ved integrationen af et element i drømmen er - ganske som ved projektioner i den vågne tilstand - at blive til og rollespille det pågældende drømmeelement. Forvandleren skal altså gå helt og fuldt ind i at være den person, det dyr eller den ting han eller hun har drømt om. Forvandleren skal opleve de følelser, kropsfornemmelser eller tanker, som elementet i drømmen har. Genem denne metode tages den energi, som er bundet i drømmelementet, tilbage som fri energi. I de ovenfor nævnte eksempler ville det f.eks. betyde, at forvandleren opfører sig som den farlige løve eller forestiller sig at hun er den gamle, vise kvinde med alle hendes følelser af intuition og visdom. Forvandleren får på denne måde stillet de følelser, de handlemuligheder og den energi, der før lå bundet i projiceret form, til rådighed for "sig selv" i stedet for blot at opnå en intellektuel, analytisk indsigt i drømmesymbolets betydning. DrømmepsykodramaEn udvidelse af den individuelle drømmeforvandling er drømmepsykodramaet. Her fortæller forvandleren en drøm. De forskellige elementer (både personer og genstande) i drømmen fordeles som roller til GT-kusets medlemmer. Hovedpersonen vælger, hvem der skal spille hvad. Alle psykodrama-deltagerne får en rolle og en kort "nøglereplik". Alle siger deres replik igen og igen. Forvandleren er i første omgang tilskuer til dette drama, men gennemspiller derefter på skift alle rollerne. Kursuslederen får derefter de forskellige roller til at udvikle sig, til at udføre nye handlinger osv. F.eks. kan drømmen udvikle sig mod en helt ny afslutning. Et sådant improviseret drømmepsykodrama virker lige så stærkt på forvandleren (og andre deltagere) som individuel GT, og engagementet hos de medvirkende er meget højt. Samtidig har psykodramaer en kæmpe underholdningsværdi for alle deltagerne. Østlig og vestlig drømmemodelI min beskrivelse af drømmearbejdet i GT har jeg indtil nu taget den "vestlige" opfattelse, af, hvad drøm og virkelighed er, som et underforstået udgangspunkt. Den "vestlige" drømmemodel har som filosofisk forudsætning, at der findes en egentlig materiel virkelighed som drømmevirkeligheden så at sige er en sekundær "kommentar" til. Drømmenes formål er i denne forståelse f.eks. at udløse undertrykte følelser eller gøre opmærksom på ubrugte dele af selvet og udviklingsmuligheder, der skal integreres. Men hvad hvis drømmeuniverserne er primære i forhold til den fysiske virkelighed? Eller blot ligerettigede "parallele virkeligheder?" Hvad hvis den "egentlige virkelighed" kun er et lillebitte hjørne af den kosmiske intelligens' "drøm"? Hvad nu hvis den fysiske virkelighed bare er sekundær og skabt af det stof, tanker og drømme er gjort af? Hvad hvis den fysiske virkelighed er den fælles drøm, vi allesammen drømmer? Hvis perspektivet vendes på denne måde, har vi bevæget os over i den "østlige" drømmemodel. Denne model er i Vestens litteratur blandt andet repræsenteret i Jane Roberts "Seth"-bøger, f.eks. Den personlige virkelighed, Borgens Forlag. En sådan drømmeopfattelse vil som sin vigtigste konsekvens have, at vi skal overtage ansvaret for at skabe vores egen virkelighed ved tankekraft og følelseskraft. Denne version af virkeligheden viser tilbage til grundkursus-færdigheden positive bekræftelser (se kapitlet om denne teknik). Den berømte kinesiske mester Chuang-Tzu brugte følgende udsagn til at udfordre sine disciple: "I nat drømte jeg, at jeg var en sommerfugl, men nu er jeg kommet i tvivl, om jeg er Chuang-Tzu, der drømte, at jeg var en sommerfugl, eller om jeg er en sommerfugl, der nu drømmer, at jeg er Chuang-Tzu." Denne historie kan skifte fra at være en kuriøs anekdote til at være oplevelsesmæssig virkelighed. Måske vågner du, kære læser, om lidt op af din søvn og husker, at du i drømme sad og læste en spændende bog om GT! Drømmen om den onde styrmandNedenstående eksempel på drømmearbejde i et GT-forløb med efterfølgende "hjemmearbejde" er valgt ud, fordi det på slående måde illustrerer samtlige ovennævnte fænomener. Forvandleren var en 44-årig kvinde. Den illustrerer på slående måde, hvordan energier integreres ved at forvandleren bliver til de drømmeelementer, der repræsenterer f.eks kraft og seksualitet. Desuden illustrerer GT-forløbet, hvor forvandleren arbejder alene med sig selv (efter gruppesituationen) den tætte sammenhæng mellem konkrete kropslige energiblokeringer og mentale projektioner.Dette GT-forløb er derfor også en god illustration til det fænomen, at de forskellige avancerede GT-færdigheder ikke er adskilte fremgangsmåder, men led i én samlet helhed. Forløbet viser den karakteristiske forvandlingsproces fra "ondskab" til fri energi. Mht. denne forvandling henviser jeg til omtalen af "negative" personlighedsdele og følelser i det tidligere kapitel om projektioner. Forvandleren arbejder med en fundamental indre fraspaltning, som ikke bare er hendes egen individuelle problematik, men som er en hel kulturs og som afspejler flere tusind års kristen dualistisk tænkning og undertrykkelse af grundlæggende livsenergier. Den dualistiske tankegang er, at vi skal prøve at udvikle vores gode egenskaber og benægte de "onde", så godt vi overhovedet kan. Denne fremgangsmåde har ført til en kollektiv fraspaltning af mange livsbekræftende energier - seksualitet, styrke, selvstændig tænkning, uafhængighed af autoriteterne osv. En ægte forvandling går gennem den bevidste forvandling af "negative" følelser som grådighed, egoisme, ondskab, raseri, jalousi, misundelse osv. Det er ikke den bevidste oplevelse og forvandling af disse følelser til fri livsenergi, der er farlig. Det er deres eksistens i ubearbejdet og fortrængt form, der gør ubodelig skade på det enkelte individ og på samfundet!
Jeg er ikke mere ond nu, end jeg plejer at være; jeg ser bare mere klart, hvornår jeg er det!!!!! |
Feedback til forfatteren |