Kap. 4
Ekstase og sex - hjertets åbning, S/M og hellig sex
Kun hjertets og kønnets fælles pulsslag kan føre til ekstase. Anaïs Nin
Mange mennesker har associationer til ordet ekstase, hvor de kun
forbinder det med sex. Men sex er blot én af mange mulige veje til ekstase.Jeg har bevidst valgt ordet ekstase som samlende begreb i stedet for at skrive "åndelige
oplevelser", "højere bevidsthedstilstande" osv. Det har jeg gjort, fordi
ordet er meget mindre "pænt" og har flere kropslige associationer. Ordet er traditionelt blevet anvendt både om sex, om mystisk‑religiøse oplevelser, om naturmystik osv.
Seksuel kontrolopgivelse er umulig uden
følelsesfrigørelse
Sex er tiltrækkende, fordi det kan føre til ekstatiske oplevelser,
men der er mange forhindringer at overvinde, hvis der ikke skal blive tale
om skuffede forventninger i stedet for ekstase!
Der er en meget stærk social norm, der hedder: "Du skal
være tjekket og kontrolleret, du må ikke vise stærke følelser. Du må ikke
græde helt vildt, du må ikke være voldsomt vred, bange osv." Men så er der i andre sammenhænge en norm, hvor man forventer, at
mennesker skal være vældig hengivne og orgiastiske i sex. "Man" forventer
faktisk, at mennesker skal have bremserne i over for de fleste stærke følelser, og
være vældig tjekkede og selvkontrollerede, mens de så skal være vældig
ekstatiske et af de få steder hvor det er tilladt: I sex.
Hvis man har slået bremserne i, er de tilbøjelige til at fungere på
alle områder. Hvis man er følelsesmæssigt meget kontrolleret, så
er man det desværre også i sex. De mennesker, der er vældig
selvkontrollerede, og ikke tør, kan eller vil give slip på alle de
andre følelser, kan heller ikke gå fuldt og helt ind i seksuelle
ekstaseoplevelser. Det fører så til, at
nogle af dem, der føler sig utilfredsstillede i deres
sexliv, prøver med seksualterapi. De opdager måske, at det ikke
virker helt godt med de mere udvendige øvelser og forskrifter,
seksualterapeuterne aviser, fordi øvelserne ikke går i dybden eller
måske ikke berører det grundlæggende problem: at turde give helt slip,
kropsligt og følelsesmæssigt.
Blokeringen af stærke følelser og spontanitet i al almindelighed
fører til en manglende evne til at være hæmningsløs og give slip i sex.
Den ekstatiske seksualitet er altså i almindelighed ikke noget, man bare
sådan lige går ud og oplever. Men som vi vil se
i løbet af dette kapitel, kan de ekstatiske oplevelser finde sted, både i
grænseoverskridende orgasmeoplevelser, ved S/M‑sex og ved "hellig sex" ‑
dvs. sex dyrket bevidst med religiøs ekstase for øje.
Terapisex eller sexterapi?
Ved en virkelig intens seksuel ophidselse kan højenergien (og det
hurtigere/dybere åndedræt) rippe op i alle mulige negative
følelser: Raseri, angst, sorg, skyldfølelser, osv. kan
dukke op ganske uinviteret. Og så er der mange, der bliver bange! De tillader ikke sig selv at
opleve disse følelser og skynder sig at lægge låget på heksekedlen igen.
Men i stedet kan sex‑aktiveringen af andre fortrængte følelser
betragtes som en fremragende mulighed for at forløse og give slip på disse følelser, men
det kræver, at begge parter forstår, hvad der sker, og tør gå med processen.
Terapisex (som er noget helt andet end "sexterapi"!) består i,
under seksuelt samvær med partneren, hæmningsløst at give slip på lyde,
rystelser, spontane kropsudtryk, hurtigt/dybt åndedræt, gråd, skrig osv. Disse udtryk er ikke i sig selv udtryk for
seksuel ophidselse, men er en forløsning af alle mulige andre
undertrykte følelser. Denne forløsning muliggøres af, at selve energiniveauet ved sex er højt
og derfor kan fremprovokere dybe undertrykte følelser.
Omvendt har det en meget positiv indflydelse på menneskers evne til
at give sig hen i sex og intenst mærke den seksuelle ophidselse i kroppen,
hvis de i en følelsesforløsende sammenhæng har taget deres egen kraft
til sig og har gennemlevet de undertrykte følelser.
En følelsesforløsende og kropsorienteret fremgangsmåde, der måske slet
ikke har berørt emnet sex, kan derfor indirekte have en meget mere positiv
indflydelse på menneskers evne til at opleve sex på en ekstatisk måde end en mere direkte
og øvelsesorienteret sexterapi.
Dette er et eksempel på den gensidige vekselvirkning mellem
ekstase og forløsning af følelser.
Sex er godt Erotik er bedre Men bedst af alt er kærlighed
Påsyet rygtekst, jeg i 1980-erne så på en vanvittig smuk, sexet kvindes
cowboyjakke
Den seksuelle revolution i slutningen af tresserne og begyndelsen af
halvfjerdserne, hvor der blev eksperimenteret med fri porno, mange
partnere, gruppesex osv., og hvor normerne var meget løse - fri abort
var indført, p-pillen var opfundet, der var endnu ingen aids-trussel
osv. - førte i almindelighed ikke til den lykke, fortalerne havde
profeteret om, men måske snarere til en slags kollektiv skuffelse hos
dem, der var med i hele denne bølge. Hvorfor førte fri sex så ikke
til den ventede lykke? Mit bud på en forklaring er, at den såkaldte
"frie" sex, overhovedet ikke var spor fri på følelses‑ og energiplanet!Det er ofte blevet sagt, at problemet ved fri sex er "at dyrke sex
uden kærlighed", men jeg opleverdenne formulering lidt pegefingeragtig og
moraliserende. Det er på en måde en rigtig
diagnose, men det er nødvendigt at gå dybere for at få fat på det egentlige
problem: At dyrke sex uden at hjertet er åbent, så energien kan strømme
igennem det, skaber en følelsesmæssig frustration og blokerer for, at sex
fører til ekstase - til overskridelsen af jegets grænser.
Det er mit indtryk af mange kvinders seksuelle ønsker i forhold til
mænd, at det
vigtigste savn og det største uopfyldte ønske er sex med intense
følelser. Selv den flotteste og mest teknisk virtuose mand, der gør alle
de "rigtige" udvendige ting, kan være en oplevelse, der på det dybere plan
er skuffende, hvis manden hører til den vidt udbredte race af pansrede
træmænd, der ikke er i kontakt med deres egne følelser og ikke har et åbent
hjerte.
Men et lukket hjerte kan ikke åbnes op, med mindre man som
basis for hjerteåbenheden giver slip på, gennemlever og udtrykker de
andre dybe blokerede følelser: vrede, sorg, smerte, angst osv. Frigørelsen og accepten af disse
følelser fører af sig selv til hjertets åbenhed, og hjertets dybeste natur
er kærlighed, taknemmelighed, værdsættelse af alt levende og glæde.
Total orgasme som kosmisk oplevelse
Hvis energien flyder helt frit, kan nogle mennesker opleve orgasmens øjeblik som et
spirituelt gennembrud: Grænserne forsvinder momentant og
jeggrænserne overskrides. Nogle orgasmeberetninger lyder faktisk ‑ hvis man
skærer de seksuelle udløser‑omstændigheder fra ‑ fuldstændig som spirituelle
ekstaseoplevelser. Nu er det jo i sagens natur temmelig svært at lave statistik på
menneskers indre oplevelser under orgasme, men jeg tillader mig alligevel
at gætte på, at sådanne sexoplevelser hører til undtagelsen, snarere end til
reglen. Men ekstasetilstandene med en overskridelse af jegfølelsen
og enhedsoplevelse med partneren/universet kan forekomme, når den nødvendige
åbenhed, hengivelse og højenergi er til stede.
Angsten for den seksuelt frie og kraftfulde kvinde
Mændenes historiske undertrykkelse af kvinders kraft og seksualitet
‑ og dermed alle de nuværende mandsdominerede verdensreligioner ‑
skyldes i mine øjne dybest set mændenes angst for den frie kraftfulde
kvinde.
Kvindens kraftfuldhed har været holdt nede i tusinder af år ved at
fornægte hendes seksualitet, gøre hende til et instrument for mandens lyster
eller til fødemaskine og børnepasser, billig arbejdskraft eller til
et afsexualiseret overjordisk Madonna‑ modervæsen. Den seksuelt frie og kraftfulde kvinde kan derimod ikke domineres eller
gøres til slave, og derfor er al seksualfornægtelsen sat ind.
Erfaringerne fra AAO i i Østrig
Dette viste sig f.eks. i det østrigske terapi‑kollektiv AAO's
eksperimenter i 70'erne med fælles fri sex og forbud mod dannelse af
faste par. De både positive og negative erfaringer, som mange hundrede
mennesker her gjorde med radikale ændringer i den sociale struktur,
kombineret med dybtgående følelsesforløsning, er erfaringer, som jeg
er bange for slet ikke er blevet studerede og forståede af den
psykospirituelle bevægelse, og nu står i alvorlig fare for at gå i den historiske
glemmebog.
Der findes dog en enkelt bog Paradis slaver
(af Børge Madsen (1996) på dansk, der dokumenterer hele dette
fantastiske eksperiment, hvori også mange danskere deltog, deriblandt
flere af mine nære venner og veninder. Jeg fulgte det altså på nærmeste
hold - uden selv at få ørerne i maskinen.
I AAO var det kvinderne, der opdagede, at de havde den
glubende appetit på sex, når den blev sat helt fri, medens det, der måske kunne se
ud som mænds ønskedrøm om fri sex med masser af begærfyldte kvinder, i stedet
kunne fremprovokere tilbagetrækning og manglende lyst til sex. Dette
skyldtes måske også, at mændene hér kunne opleve, hvor ubehageligt det er
at blive gjort til sexobjekter, således som kvinder altid har været udsat
for det?
S/M-sex som en vej til
ekstase
S/M er en tilstand. Det er netop en af de lege, hvor man har mulighed for at
fastholde en tilstand, ligesom i meditation ‑ det er en slags aktiv meditation.
At give sig selv til at være i et andet menneskes vold kan være en fornemmelse
af, at man føler sig som et lille fnug i universet, men et fantastisk fnug, der
har evnen til at tage alt muligt ind og bruge det og gøre det til en del af sig
selv ‑ det er kærlighed.
Kvindelig S/M'er i TV-filmen Dominans
Fra sygelig perversion til fashionabelt trend
Før i tiden blev S/M-sex anset for psykisk sygdom eller perverst og højst
moralsk fordømmelsesværdigt.
Men i de senere år er det i Danmark/Vesten blevet accepteret og er blevet næsten comme il faut i vide
kredse og har influeret reklamerne, moden, musikvideoerne osv. særdeles kraftigt. På
samme måde som bøsser og lesbiske sagde: "Nu kommer vi ud af skabet",
var der mennesker, der dyrkede S/M-sex, der sagde,: "For os er det
faktisk sjovere at dyrke S/M end almindelig sex, vi ønsker ikke at
blive 'helbredt', der er ikke nogen, der skal tage vores legetøj fra
os."
Når jeg her skriver om S/M, bruger jeg kun betegnelsen "S/M" om
den dominans-underkastelse sexleg, der dyrkes mellem mennesker med gensidig accept og nydelse for begge parter og ikke om nogen form
for seksuelle overgreb.
Steen
Schapiro har produceret en fremragende dokumentarfilm, Dominans (1994) om emnet S/M, som jeg har klippet et par illustrative citater fra.
For de mennesker, der godt kan lide S/M-sex, er det tiltrækkende,
at det er en højenergitilstand: De oplever, at ophidselsen og energiniveauet er meget
større end ved "vanillesex" (normal sex). De opnår via S/M normal‑sex energiniveauet
plus
den ekstra energi fra dominansen eller underkastelsen.
Af og til findes interessen for S/M-sex og for det
psykospirituelle hos de samme mennesker. Og det viser sig, at det er der
ganske gode grunde til!
Seksuel underkastelse og religiøs selvudslettelse
Smerte udløser et narkotisk stof, der er naturligt....kroppen begynder at
arbejde af sig selv, få sit eget sprog, og man kommer til sidst i en ekstase,
som ligner gamle ritualer fra indianertiden. Kvindelig S/M'er i Dominans
..min kæreste havde bundet mig...jeg var så utrolig fastspændt, at det eneste
der kunne bevæge sig var hjertet... men samtidig med denne her kompression, så
var der ligesom en total åbning, hvor man ligesom gled i ét med, ja næsten en
kosmisk oplevelse... Mandlig S/M'er i
Dominans
Den mand eller kvinde, der får smæk, bindes, ydmyges med ord eller
på anden måde underkaster sig seksuelt, oplever en energitilstand, som er
stærkere end den almindelige ophidselse. Nydelsen i underkastelsen ligger i
en form for positiv selvudslettelse.
Selvudslettelse opleves ved den seksuelle underkastelse med et
højnet energiniveau som jeg‑overskridelse, og der er en tæt
sammenhæng mellem denne sexoplevelse og den religiøst-mystiske enhedsoplevelse af
sammensmeltning med universet, Gud eller hvordan det nu beskrives. Det menneske, der går hinsides sit jeg,
har følelsen af at smelte sammen enten med partneren eller noget højere. Sammenhængen mellem seksuel underkastelse og religiøs mystik er
tættere, end man umiddelbart skulle tro. Mennesker har op gennem tiderne
brugt - og bruger mange steder stadig - selvpinsel, f.eks. selvpiskning (eller gensidig piskning) for at opnå
en mystisk-religiøs, ekstatisk oplevelse, for at udslette "det lille selv",
og opnå den direkte oplevelse af Guds nærvær. Man har f.eks. brugt sådanne
S/M‑lignende metoder inden for den kristne religion, inklusive alle mulige
former for absolut lydighedsunderkastelse, pisk og selvpinsler. Det findes i
mange katolske sammenhænge endnu, og f.eks. i de gamle indianerritualer.
(Selvpinsler i indiansk sammenhæng som en vej til ekstase og spirituel
indsigt findes dramatiseret på en meget spændende måde i de to Manden de
kaldte hest‑film).
Mens nogle religiøse mystikere på den ene side bruger S/M-lignende
selvpinsler for at opnå enhed med Gud, kan den seksuelle S/M‑oplevelse også
glide over i noget, der opleves som religiøs ekstase.
Der er f.eks. en slående overlapning mellem korset som
kristent symbol for smerte, død og genfødsel (der også er ekstase) og nogle
S/M'eres brug af lænkning til et kors som seksuelt
underkastelsessymbol.
Sammenhængen mellem sex og religiøse ekstaseoplevelser er
altså meget tæt, de glider over i hinanden, og som jeg skrev tidligere, er
ekstase
netop det sprogligt stærke ord, der omfatter højintensiteten i både
mystisk-religiøse enhedsoplevelser og i orgiastisk, grænseoverskridende sex.
Seksuel dominans som højenergisex
Når man kombinerer to af menneskets basale drifter, sexbehovet og aggressionen,
så får man en sprængfarlig cocktail, og det er jo nok, det der gør, at man
virkelig kan nå nogle orgiastiske højder, som ofte, synes jeg, kan ligge langt
ud over, hvad man oplever i almindelig sex. Mandlig S/M'er i
Dominans
Ved nydelsen af seksuel dominans er der tale om magt, og det er den modsatte
pol af jeg-overskridelse gennem underkastelse. Dominanspolen svarer til
at gå ind i følelsen: "Jeg er enormt magtfuld, jeg skal nok bestemme!" Denne
følelse indeholder styrke og nydelse ved at bestemme.
Ikke‑seksuel powerleg i terapi
Energien fra nydelsen ved total kontrol og total dominans kan
sagtens opleves helt uden for seksuelle sammenhænge. I terapiforløb
og -øvelser er der intet, der får mennesker til at føle sig så fulde af
energi, glæde og ekstase, som når de leger "at bestemme", og dermed udlever
disse ellers forbudte følelser for fuld udblæsning. Dette sker f.eks., når
en deltager står og råber med fuld stemmekraft og engagement: "Det er mig,
der bestemmer!" Når mennesker i en beskyttet situation tør gå helt ind i
denne følelse uden at holde noget tilbage, og dominansen ikke går ud over
nogen, men bare er en leg, flyder energien helt frit, og de tilstedeværende føler sig også altid underholdt og oplivede.
Den utrolige forvandling, der altid sker med energien i sådanne
situationer ‑ og jeg har set hundredvis af slagsen gennem mange år som
kursusleder ‑ er, at denne lyst til at bestemme, dominere og kontrollere på
magisk vis ved at gå helt ind i den forvandles til fri energi, glæde, latter
og ekstase.
Seksuel dominans: sammensmeltning af powerleg og pæn sex
Den legende erotiske dominans er en sammensmeltning af denne
magtenergi og den seksuelle ophidselse, og når to så kraftfulde energier
blandes sammen, er der mulighed for at opnå et energiniveau, der er større
end energiniveauet i "kontrollegen" og "pæn sex" hver for sig. Det øgede
energiniveau er netop forudsætningen for at opnå ekstase.
Det er f.eks. en mulighed for den kraftfulde kvinde at tage sin
styrke til sig ved at turde udleve "lady‑domina" rollen totalt ‑ dvs. på
fantasiplanet (eller i virkeligheden) lystbetonet at kommandere
rundt med mænd, der nyder at blive kommanderet med.
S/M, ekstase, og hjertets åbning
Mennesker, der føler sig fremmede over for S/M - og som måske
heller ikke engang kender energien i det fra egne sex-fantasier -
associerer det ofte med overgreb og følelseskulde. Derfor gør S/M'ere meget
ud af at fremhæve, at højenergitilstanden, nærheden, det fælles mod i
grænseoverskridelserne og ansvaret for den anden person i S/M skaber
følelser af meget stærk kærlighed, ømhed og nærhed.
Som jeg har forsøgt at vise det med de ovennævnte citater fra Dominans,
lyder nogle S/M'eres beskrivelse af deres oplevelser lige så
ekstaseprægede, kosmiske, kærlige og spirituelle, som oplevelser hos
mennesker, der dyrker den bevidst spirituelle form for sex, hellig sex.
Hellig sex
"Maithuna," sagde hun alvorligt, "er kærlighedens yoga."
"Den himmelske eller den jordiske kærlighed?"
"Når man udfører Maithuna, er den jordiske kærlighed himmelsk"...."Det vi er
født med og oplever i barndommen, er en seksualitet, der ikke er koncentreret i
kønsdelene. Det er en seksualitet, der er bredt ud i hele organismen. Det er det
paradis, vi fødes ind i. Men paradiset mistes, når barnet vokser op. Maithuna er
det systematiske forsøg på at genvinde det paradis."...
"Lærte I Maithuna i skolen?" spurgte han ironisk.
"Ja, i skolen....omtrent samtidig med trigonometri og biologi for viderekomne."
Fra Aldous Huxleys roman Ø
Byg energien op i stedet for at udlade den
Udladningen af den højenergitilstand, der bygger sig op under sex,
sker normalt i orgasmen. Det almindelige forløb er en stigende ophidselse,
på et eller andet tidspunkt en udløsning og så en afspænding.
'Hellig sex', er blevet dyrket både inden for Indiens
tantratradition og inden for kinesisk taoisme. Den er i de seneste årtier er blevet
importeret til Vesten og viderebearbejdet her. Den træner udøveren i at bygge
den seksuelle energi i kroppen op til det maksimale og holde den der, så længe som overhovedet muligt. Formålet med dette er at
forvandle sexenergien til guddommelig ekstase i stedet for at slippe den
ud i orgasmen.
Dette er både noget, man kan gøre alene og sammen med en partner.
Dvs. der findes både øvelser, man kunne kalde tantrisk/taoistisk sexleg med
sig selv og partnersex.
Den tantrisk/taoistiske sexforvandling er kommet til Vesten
ledsaget af hele det tilhørende regi af kulturspecifikke religiøse
trossystemer, gudeverdener og mytologier. Disse kulturrelative
forestillinger fra indisk og kinesisk religion præsenteres uundgåeligt sammen med de essentielle psyko‑fysiske opskrifter, både i bøger om emnet og i spirituelle skoler, der underviser i denne praksis.
Det vil kræve en del arbejde
i fremtiden for vesterlændinge - på egne præmisser - at udvinde essensen af tantrisk og
taoistisk sex og smelte denne essens sammen med den viden, vi i den vestlige
verden har om sex. Pionerer inden for området har været i gang i hvert
tilfælde siden 70'erne, men jeg opfatter det egentlig, som om det hele
stadig væk er i sit meget indledende stadie.
Jeg forsøger efterfølgende at skrive om
forvandlingen af sexenergi til ekstase, som jeg forstår den - så renset for
de kulturrelative indiske og kinesiske mytologier, jeg kan.
Tantrisk/taoistisk sexleg uden partner
Tantrisk/taoistisk sex har den fordel (som også både almindelig sex og
meditation har), at man ikke behøver en partner for at dyrke det, men kan udøve
det helt alene. Forudsætningen for dyrkelsen af denne form for sex med sig
selv er nok, at man har et skyldfrit og intenst nydende forhold til almindelig
selvtilfredsstillelse, der ender med seksuel udløsning.
At tilfredsstille sig selv seksuelt har som bekendt indtil for få
årtier siden været omgivet med megen angst, undertrykkelse, tabu og
skyldfølelser og er - ligesom mange andre sexformer - blevet kaldt ved
nedladende og fordømmende navne.
Seksuel selvtilfredsstillelse ‑ specielt i sammenhæng med spirituel
udvikling ‑ er først for nylig begyndt at dukke op som noget, visse pionerer
er begyndt at tale åbent og positivt om, skrive lærebøger i, ja endog holde
praktiske kurser i. Og det er vist stadig vanskeligt at finde artikler,
kurser osv. i det danske psykospirituelle miljø om "selvtilfredsstillelse og
spirituel udvikling".
I psykospirituelle sammenhænge er det ligesom mange
andre seksuelle (og følelsesmæssige!) emner endnu noget lidt "ufint". Evnen
til skyldfri seksuel selvudforskning er formodentlig en forudsætning
for, at den energiforvandlende sexleg med sig selv ikke skal blive til en
frustrerende oplevelse af selvundertrykkelse i stedet for, som meningen er,
til en udforskning af seksualitetens dybere spirituelle dimensioner.
Selvophidselse og energifordeling
Tantrisk/taoistisk alene‑sexleg består i at hidse sig selv seksuelt
op (med sexfantasier, med hænderne eller måske et massageapparat)
lige til punktet før den seksuelle udløsning, men så at undgå udløsningen.
I
denne forhøjede energi tilstand, laver udøveren så forskellige muskelsammentrækninger,
åndedrætsøvelser og mentale koncentrationsøvelser, der fordeler energien ud
i
hele kroppen, mens den lokaliserede ophidselse omkring kønsorganerne
daler. Dette kan så gentages igen og
igen, hvorved - om det fungerer som det skal - mere og mere energi fordeles ud i kroppen.
Øvelserne ligner på mange måder kropslige og mentale yogaøvelser. Yogapraksis er derfor uden tvivl et
godt grundlag for at arbejde med forvandling af sexenergien.
Øvelserne er naturligvis forskellige for mænds og kvinders
vedkommende. De findes f.eks meget detaljeret beskrevet af den taoistiske
mester Mantak Chia, der har skrevet tre bøger, der alle er oversatte til
dansk: én for kvinder, én for mænd og én for par.
Den energi, der normalt ville bliver udløst, fordeles altså i
stedet rundt i hele
kroppen og oplader den med energi og vitalitet. Denne højenergitilstand vil
da, når det går bedst, slå over i det, der er af Osho (Bhagwan Rajneesh) blevet kaldt en "dalorgasme"
eller en "kosmisk orgasme", altså en længerevarende, afslappet‑ekstatisk,
mystisk‑religiøs tilstand, hvor jeggrænserne ophæves over for partneren og/eller hele
universet. Der så mange fysiske øvelser og energikanaliseringsøvelser både
i forbindelse med tantrisk/taoistisk alene‑sex og samleje, at jeg end ikke vil
begynde at beskrive dem i denne bog. De fysiske øvelser og visualiseringerne
er detaljeret beskrevet i de bøger, som f.eks. Mantak Chia har skrevet.
Seksuel afholdenhed som ekstasevej
Hos de dobbeltpolede færdige mennesker kommer Guds ånd til gensidig personlig
lysglimtoplevelse igennem parternes gensidige almindelige kærtegnsudløsning over
for hinanden. Her vil en omfavnelse, et kys, et varmt håndtryk eller en anden
mild gensidig berøring af hinandens organisme eller legeme være i stand til at
frembringe den guddommelige lysglimtoplevelse af den højeste ild eller lyset fra
Guds evige ånds strålevæld.... Den vellyst eller behagskulmination, der før kun
kom til udløsning igennem de enpolede seksuelle organer, kommer her til udtryk
igennem hele organismen.
Martinus, dansk mystiker Det evige verdensbillede, Bog III
Øvelserne med forvandling af ens egen seksualenergi kan danne grundlag for
både partnersex og for seksuel afholdenhed. Seksuel afholdenhed har jo i vores
kultur fået et meget dårligt ry, fordi det nærmest automatisk forbindes med
ufrivillighed, f.eks. ikke at kunne finde en partner, eller med udefra
kommende tvang eller moralsk pres, ofte af religiøs art. Det dårlige ry
skyldes blandt andet nok en mistanke om, at hvis den seksuelle afholdenhed
blot undertrykker driften, kommer den til udtryk på alle mulige andre, ofte
uheldige måder.Der findes imidlertid mennesker, der frivilligt
‑ periodevis eller konstant ‑ vælger seksuel afholdenhed med forskellig
motivation. Nogle gør det måske for at slippe for de forskellige
negative følelsesmæssige omstændigheder, pres og krav, der for dem er
koblet til sex. Andre gør det for at samle maksimalt med energi til
deres spirituelle praksis eller - som det er kendt fra massemedierne -
for at samle energi til vigtige sportspræstationer.
Mennesker, der bevidst og frit vælger cølibatet (inklusive nonner
og munke, der inden for forskellige religioner aflægger cølibatløfte), kan
ved hjælp af de psykofysiske øvelser fra tantra og tao‑traditionen undgå, at
afholdenheden føles som en frustration eller et savn. De kan trække
livsenergien væk fra den specifikke kørnsorganseksuelle orientering og
kanalisere den ind i indre oplevelser af øget vitalitet og ekstase.
Helligt samleje
Smukke prinsesse, når du bliver kærtegnet, så gå ind i kærtegnene
som det evige liv.
Vær ved den seksuelle sammensmeltnings start opmærksom på ilden i
begyndelsen, og undgå den ulmende aske til slut ved at blive ved med denne
opmærksomhed.
Når dine sanser i en sådan omfavnelse rystes som blade, så gå ind i
denne rysten
Fra Vijnana Bhairava (Guddommelig bevidsthed). Ældgammelt tantrisk skrift.
Tantrisk/taoistisk sex kan også dyrkes med en partner. Måske er det
ikke helt nemt at finde en partner til det uden for de afgrænsede
spirituelle skoler, hvor praksisen er indarbejdet og accepteret., Ideen
om at holde orgasmen tilbage og meditere i situationen vil kunne
forekomme en "uindviet" part i det seksuelle forhold temmelig
mærkværdig eller endog frastødende.
Ideen er, at begge partnere lader være med at få udløsning, fører
den seksuelle ophidselse op på så højt et niveau som muligt og laver
meditative øvelser. De meditative øvelser, der hører til spirituel
partnersex, består blandt andet af en cirkulering af energien mellem de to
elskende. Formålet er at opnå spirituel ekstase og højere bevidsthed ved at bruge den
seksuelle energi og forvandle den til meditativ energi. Alle "opskrifterne"
går på at skabe en højenergitilstand og derefter at forvandle energien.
Den tantriske forvandling af sex til højere bevidsthed i partnersex
har nok ikke særlig gode vilkår, hvis de to partnere ikke har udforsket og
frisat deres "uhellige" undertrykte seksuelle lyster og med stor intensitet
kan hengive sig til dem. Jeg må dog samtidig sige , at visse af tantraens
tankegange med held er blevet brugt af sexterapeuter over for "almindelige"
seksuelle problemer i parforhold. Her tænker jeg specielt på sexterapeuternes
ofte brugte råd til par: "Vær tæt og nært kropsligt sammen uden at
have samleje".
Mandschauvinistiske anstrøg i tantrisk og taoistisk sex
De oprindelige
beskrivelser af hellig sex fra taoismen og tantra har desværre sommetider en vis
mandschauvinistisk bismag, idet de er tilbøjelige til kun at fokuserer på, hvad manden skal
have ud af det. Kvinden betragtes så nærmest som et redskab for mandens
forvandling af sine egne sexenergier til højere bevidsthed.
Den korrektion, der består i at betragte hellig sex som et
ligeværdigt forhold og i også at udforske forvandlingen af kvinders
seksuelle energi, er tilsyneladende delvis, der fornylig er kommet til
ved importen af tankegangen til den vestlige kultur.
Det er, - efter hvad jeg
ved,- også først ved denne import, at man hører de første små pip om
forvandlingen af den seksuelle energi til kosmisk ekstase gennem oplevelser
uden for normal heteroseksuel sex. Her vil jeg f.eks. bede læseren huske
de S/M beskrivelser, jeg har citeret tidligere i kapitlet.
I et spændende interview lavet
af Dell Sokol (i Feuerstein:
Enlightened Sexuality, The Crossing Press, 1989) fortæller en kvinde, der
ellers dyrker tantrisk sex med sin mand, om en afgørende oplevelse med en
anden kvinde. Den anden kvinde bruger en vibrator på hendes klitoris i lang
tid, og hendes intense højenergi og seksuelle lyst slår over i hendes første
vision af Gudinde‑kraften, hvor den vilde Gudinde totalt overtager hendes
krop, og hvor dette spirituelle møde forvandler hele hendes forhold til sex
for altid.
Underminér de patriarkalske verdensreligioner og genopvæk Gudinden!
Derfor er det en feminin religion, der banker på. Før de
patriarkalske religioner fik magten, var Gud en kvinde. Den oprindelige
religion var en gudindereligion. Den Store Moder blev dyrket i Sumer,
Babylon, Kanaan, Fønikien, Ægypten, Kina, Indien, Skandinavien (Freja), i
det oprindelige Australien osv.
Under de patriarkalske religioners dominans har Gudinde‑religionens
modsatrettede værdier løbet som en modstrøm neden under de officielle
religioner. Denne modstrøm har som bekendt givet anledning til talrige
frygtelige hekse‑ og kætterforfølgelser. Forfølgelse og undertrykkelse
af kvinder og kvindelige værdier har i høj grad ledsaget forsøg på at
udrydde denne understrøm.
Den virkelige konfrontation på det dybeste plan står i dag kke mellem f.eks. kristendom og islam,
hinduisme, buddhisme, new age osv., men mellem den
patriarkalsk‑mandschauvinistiske globale kultur, der dominerer
alle de store verdensreligioner. De mandsdominerede religioner, som omfatter langt
størsteparten af den religion, der udøves på planeten i dag, sætter både de
konkrete fysiske kvinder og de feminine værdier i en
andenrangsposition. Selve det, at Gud næsten altid opfattes som en mand, er
selvfølgelig meget sigende, men på det konkrete plan undertrykker alle disse
verdensreligioner generelt en livsbekræftende, frigørende seksualitet, der i
sig har muligheden for helliggørelse.af sex.
Personlig gudsoplevelse og sexaccept
Det er den feminine antiautoritære spiritualitet, der blandt andet
indeholder en bekræftelse af hvert enkelt menneskes direkte adgang til det hellige
gennem personlig
oplevelse ‑ uafhængigt af kirker, dogmer og præstehierarki. Den feminine
spiritualitet ser ikke sex og det hellige som modsætninger, men ved, at den
seksuelle energi er én mulig vej til den ekstatiske personlige Gudsoplevelse.
Alting er selvfølgelig ikke sort og hvidt, der er mange nuancer. Man kan
f.eks. finde religiøse retninger, hvor den personlige ekstaseoplevelse hos visse helgener og mystikere
accepteres, og som anviser konkrete metoder
(bøn/meditation) til at opnå den, men som samtidig er meget asketiske og
sexualfornægtende. Man kunne her som eksempler nævne mange skoler inden for
yoga, den klassiske zenbuddhisme og katolske mystikere, hvoraf nogle af de
berømte faktisk var kvinder. Mysteriereligionernes ekstasedyrkelse
Dyrkelsen af Gudinden blev ikke udslettet helt af de
mandsdominerede religioner, men fortsatte bl.a. i form af mysteriekulterne.
Disse var ofte orgiastiske fester, hvor alle regler og konventioner var
ophævede.
Eksempler: I forbindelse med dyrkelsen i det antikke Grækenland af Demeter, Kornmoderen, drak man en særlig drik, kykeon,
der var fremstillet af en bestemt svamp, der vokser på byg, ergot, og
som har psykedeliske egenskaber. Psydeliske stoffer er jo historisk set
og i nutidens globale samfund en velkendt genvej til ekstase. (Brugen
af psykedeliske stoffer for at opnå ekstase rummer dog meget store
faremomenter og bagsider og bør kun anvendes med den yderste
forsigtighed at mennesker, der præcis ved hvad de har med at gøre.)
Kvindedilemmaet mellem hengivelse og kraftfuldt selvudtryk
Den historiske undertrykkelse af kvinders kraft og seksualitet har
skabt et dilemma, der sommetider kommer til udtryk hos den moderne
spirituelle kvinde: En tilsyneladende konflikt mellem fuldt ud at udtrykke
sin kraft og så hengivelsen til Gud/universet. I denne problematik
fejlidentificeres hengivelse til universet med den klassiske passive og
selvudslettende kvinderolle.
Dette kunne også udtrykkes som den klassiske nonneholdning kontra
den kraftfulde kvinde og er endnu en variation over det historiske
ludermadonna kompleks. Det er nødvendigt, at der finder en heling sted her.
Vejen til ekstase, kosmisk bevidsthed og Gud går bestemt ikke gennem
undertrykkelse af kraft og seksualitet. Tværtimod er totalitet i
selvudtrykket en form for hengivelse til universet.
Jeg ved fra samtaler med nogle kvinder i den danske psyko‑spirituelle
bevægelse, at de drømmer om at bevæge sig i denne retning ‑ de vil meget
gerne legemliggøre syntesen mellem en kraftfuld og fri seksualitet og den vise kvinde, der
har opnået højere bevidsthed. Disse kvinder gør inderligt oprør mod de gamle
religioners lære om, at begge dele bestemt ikke lader sig opnå på en gang ‑
luder/Madonna spaltningen. Denne syntese er dog ikke helt nem for disse kvinder. Der findes
som bekendt ikke rigtig nogen samfundsmæssig accepteret rollemodel at træde
ind i, som der gør, hvis ønsket er at blive karrierekvinde, fotomodel,
astrolog eller forstads‑husmor.
Sex og forelskelse
Vi kan nu oåpsummere indholdet af dette kapitel: Sex kan f.eks. i den intense og grænseoverskridende orgasme, for nogle
S/M'ere og i forbindelse med den bevidste forvandling af energien i "hellig
sex" ‑ være en dør til ekstase. Så bliver kroppen en dør til ekstasen, universet og den højere bevidsthed. Det centrale for fremkaldelsen af ekstase er ikke,
om højenergien er seksuel eller af en helt anden art - det er selve intensiteten, der er afgørende. Sex er én af mange, mange veje til
ekstasen. Men det er med sikkerhed en vej, der aldrig går af mode. ;-)
Når jeg nu beskriver sex som en mulig vej til ekstase, hvad er så mere
nærliggende end at snakke om forelskelse? Forelskelse indeholder selvfølgelig seksuel
tiltrækning, men det er også meget mere end sex. Den glødende
forelskelse er en meget speciel højenergitilstand - og det gælder, hvad enten der tale om en
lykkelig og gengældt forelskelse, en ulykkelig forelskelse eller det hyppigt
forekommende blandede mix. Forelskelsens
højenergi er en ekstase‑ og forvandlingschance uden lige, og jeg vier
derfor næste kapitel til en beskrivelse af forelskelsen som "gudernes
vanvid og dæmonernes fryd" og beskriver samtidig en hel pakke af
psyko-spirituelle redskaber til at forvandle energien i forelskelsen
til ekstase. Tilbage til menu |